Le gouvernement flamand a décidé, à l’instar de la commune d’Ixelles, de mener une politique d’austérité dont la première victime sera la population. Ces mesures auront un impact certain sur certaines compétences communales qui touchent les Affaires néerlandophones. Le conseiller communal Geoffrey Roucourt a interrogé le Collège ixellois à ce sujet lors du Conseil communal du 16 octobre 2014.

Les économies que le gouvernement s’apprête à réaliser risquent d’être énormes. Leurs conséquences sur la population seront importantes : moins de moyens pour l’enseignement, pour l’accueil des enfants, pour les seniors, pour la culture, augmentation du coût des études supérieures, etc.

Les Ixelloises et Ixellois sont déjà touché-e-s par la politique d’austérité de la majorité PS-MR-FDF. Certaines personnes risquent d’être encore plus touchées. Alors que jusqu’ici, le département des Affaires néerlandophones avait été plus ou moins « épargné » de cette politique d’austérité de la commune, notamment grâce aux subsides venant des autorités flamandes et de la VGC. Le groupe Ecolo-Groen craint donc que ce département soit désormais aussi touché.

Ixelles est également une commune phare au niveau de l’enseignement supérieur. La présence de la VUB signifie aussi la présence de nombreuses étudiantes et de nombreux étudiants néerlandophones. Ces derniers seront directement touchés et risquent de se tourner – à raison – vers le CPAS d’Ixelles pour demander une aide. On le voit, l’impact de ces mesures sur la commune peut être très important.

Si, à ce jour, le budget flamand n’a pas encore été voté, il ne fait aucun doute quant à la direction qui sera prise quand on lit ou écoute les déclarations des ministres du gouvernement flamand. Contrairement à ce que pensait feu Jean-Luc Dehaene, il ne faut pas attendre qu’un problème se présente pour penser aux réponses à apporter.

En réponse, l’échevine des Affaires néerlandophones a dit partager certaines inquiétudes mais ne pas encore disposer d’éléments chiffrés concrets. L’interpellation l’a toutefois incitée à envoyer un courrier au ministre flamand Sven Gatz (en charge des relations avec Bruxelles) afin d’obtenir des données concrètes rapidement…

Retrouvez ci-dessous l’interpellation, en néerlandais, dans son intégralité :

Interpellatie m.b.t. de gevolgen van de besparingen van de Vlaamse regering op de gemeente Elsene en haar inwoners
Geoffrey Roucourt, gemeenteraadlsid, 16 oktober 2014

De nieuwe Vlaamse regering heeft beslist om te besparen. In de komende dagen zullen we weten hoeveel. Maar er zou bij voorbeeld 190 miljoen bespaard op het middenveld, de reëele besparingen liggen dus een heel pak hoger. Het eerste slachtoffer van dit soberheidsbeleid is de bevolking. De families zullen meer geld moeten uitgeven voor de scholing van hun kinderen. De inschrijving voor het hoger onderwijs wordt ook veel duurder.

Onderwijs en cultuur zijn twee departementen waar de Vlaamse regering enorm wil op besparen. Onderwijs en cultuur zijn twee belangrijke aandachtspunten van het departement « Nederlandstalige aanlegenheden » van de Brusselse gemeenten. Dit geldt ook voor Elsene.

In Elsene is, tot nu toe, dit departement min of meer « gespaard » gebleven van het zelfde soberheidsbeleid. Misschien dankzij de belangrijke, talrijke en zeer nuttige subsidies die van de Vlaamse overheid en de VGC komen. Onze fractie Ecolo-Groen vreest dat dit niet langer meer het geval zal zijn.

Over de besparingen in het onderwijs en meer specifiek in het hoger onderwijs verklaarde Groen-vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman dat « besparen op onderwijs is snoeien in talent ». We delen haar mening. Zoals u weet heeft onze fractie al lang gezegd dat de gemeente meer met de universiteiten (VUB en ULB) en scholen zou moeten samenwerken. Als de factuur van die besparingen naar de ouders en studenten wordt toegeschoven, vrezen wij ook dat dit een invloed op het OCMW zal hebben. Meer studenten zullen zich tot hen richten – en terecht – om hulp te krijgen.

We vrezen ook dat besparingen op welzijn zullen gebeuren. Dat betekent minder (belangrijke) middelen voor kinderopvang, ouderenzorg, enz. Ook op jeugd wordt veel bespaard.

In een zitting van de commissie van de Nederlandstalige aangelegenheden hebben wij veel kunnen leren: het succes van de Nederlandstalige bibliotheek, de Brede schoolprojecten in de verschillende Nederlandstalige scholen die op ons grondgebied gevestigd zijn en ook de enorme diversiteit van de culturele activiteiten in het gemeenschaps- en cultuurcentrum Elzenhof maar ook overal in de gemeente en ook met de VUB.

Onze fractie Ecolo-Groen zou graag antwoorden krijgen over het volgende:

• Heeft het College al een zicht op hoe de gemeente geraakt zal worden door de besparingen die door de Vlaamse regering beslist zijn? Welke gevolgen verwacht u op het budget van de gemeente?
  • Hoe zal het College dit probleem aanpakken? Zal er meer geld voorzien worden voor het departement van de Nederlandstalige aangelegenheden in het volgende budget van de gemeente?
  • Heeft het OCMW meer middelen voorzien voor de mogelijke aankomst van nieuwe studenten die om hulp zouden vragen?
  • Hoe groot zal de impact zijn op de werking van de Nederlandstalige bibliotheek?
  • Is er al contact geweest met de Nederlandstalige scholen om te zien of zij hulp nodig hebben? Zal er een impact zijn op de Brede schoolprojecten? Is er contact geweest met de betrokken ouders?
  • Is er contact geweest tussen de Vlaamse regering of overheid en de gemeente en of met alle Brusselse gemeenten? Als dit het geval is, wat was de uitleg die daar gegeven werd?

Wij danken u voor uw antwoorden.

In haar antwoord was de schepen voor Nederlandstalige aanlegenheden duidelijk: zij heeft nog concrete cijfers gekregen. Ze deelt wel een paar van onze zorgen. Nadat zij deze interpellatie gekregen heeft, heeft de schepen een brief naar de Vlaamse ministe Sven Gatz gestuurd om zo snel mogelijk concrete gegevens te krijgen.